Tvary a hloubka dezénu pneumatik

Tvary dezénu pneumatik

Pneumatiky jsou vyráběny se třemi základními typy dezénu, lišící se vzhledově a použitím. Jedná se o dezén symetrický, asymetrický a směrový. Pneumatiky se symetrickým dezénem je možno libovolně otáčet a měnit a jedná se většinou o nejlevnější pneumatiky.
U pneumatik se směrovým dezénem již je zapotřebí dodržet směr otáčení, který je vyznačen šipkou s nápisem Rotation na boku pneumatiky. Směrové dezény mají většinou šípovitý tvar, dobře odvádí vodu a jsou stále více používány místo dezénů symetrických. Pneumatiky s asymetrickým dezénem patří k dražším typům pneumatik poskytující při správném osazení na automobilu vysoký jízdní komfort. Tyto pneumatiky mají na boku značení "Outside" (vnější strana) a "Inside" (vnitřní strana).

Pneumatiky s asymetricky řešeným dezénem mají běhouny rozděleny do zón, z nichž každá plní určité jízdní vlastnosti. Podélné drážky a středová žebra zajišťují dobrý přenos trakce. Boční drážky odvádí vodu zpod běhounu a zabraňují tím vzniku aquaplaningu. Na vnější části běhounu asymetrických pneumatik jsou kombinovány různé délky bloků zabraňujících tvorbě hluku. V současnosti jsou vyráběny ještě pneumatiky s asymetrickým směrovým dezénem, s těmi se však v normálním provozu nesetkáme, tento typ dezénu je používán u závodních pneumatik.

Minimální hloubka dezénu

Minimální hloubku dezénu pneumatik u nás zákon stanovuje na 1,6 mm v letním období. V zimním období u vozidel nepřevyšující 3500 Kg je tato hranice posunuta na minimálně 4 mm hloubky hlavních dezénových drážek. U vozidel o celkové hmotnosti vyšší než 3500 Kg je předepsána minimální hloubka dezénu 6mm.

Jak tedy měřit hloubku dezénu?

Pneumatiky jsou dnes již ve většině případů opatřeny takzvanými indikátory opotřebení, které jsou na hlavní dezénové drážce. Na boku pneumatiky tedy najdeme značku TWI, udávající polohu indikátoru opotřebení. V místě značky musí hloubka dezénu splňovat výše uvedenou zákonnou normu. Pokud indikátory opotřebení na pneumatice nemáme a nechceme využít služeb pneuservisu, můžeme si zakoupit například u pumpy měřič hloubky dezénovách drážek. Jelikož se běhouny pneumatik většinou neojíždějí rovnoměrně, měříme v dezénových drážkách vždy minimálně na třech místech šířky běhounu.

Kontrola hloubky dezénu

Nové pneumatiky mají hloubku dezénu nejčastěji kolem osmi milimetrů. Dobu používání pneumatik, než se ojedou na hranici 4mm v případě zimních, nebo 1,6mm u pneumatik letních, ovlivňuje řada faktorů, jako např. způsob jízdy, zatížení vozu, huštění pneumatik, povrch vozovky, ale i podnebí, v jakém jsou pneumatiky používány. Je dobré vědět, že jízdní vlastnosti celého vozu jsou v přímé úměře ke snižující se hloubce dezénu pneumatik. Pokud při kontrole dezénu pneumatik naměříte limitní hodnoty, rozhodně neváhejte s výměnou pneumatik za nové. Pokud obouváme na automobil již používané pneumatiky, osazujeme vždy na hnací nápravu méně ojeté pneumatiky.

Doporučené huštění pneumatik

Pro správné fungování pneumatik na vozidle a jejich dlouhou životnost je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Tlak měříme nejlépe za studena, tedy před jízdou, kdy nejsou pneumatiky zahřáté. Úbytek tlaku v pneumatikách je pro jejich životnost škodlivější než jejich přehuštění. Pokles tlaku v pneumatikách o 30% již snižuje životnost pneumatik o víc jak polovinu.
© 2016 - Tvary a hloubka dezénů pneumatik. | Reklama zde |