Sněhové řetězy

Je pravdou, že v místech s nižší nadmořskou výškou si řidiči v zimě vystačí s kvalitními zimními pneumatikami, při cestě do hor je však dobré doplnit výbavu svého vozu o sněhové řetězy.
Před nákupem sněhových řetězů musíme zjistit velikost zimních pneumatik našeho vozu, která je vždy vyznačena na boku pneumatiky. Zajímá nás šířka pneumatiky, výška bočnice a průměr kola, uvedené například jako 215/60 16". Pro dobrou funkci sněhových řetězů doporučujeme nakupovat značkové výrobky s řádnými atesty, jako například tuzemský ATEST 8 SD, nebo zahraniční ADAC, TÜV nebo ÖAMTC.

Podezřele levné výrobky bývají často nekvalitní a jejich použití výrazně snižuje jízdní vlastnosti vozu. Nikdo si navíc jistě nechce kazit dovolenou řešením poškozeného podběhu nebo zničenou pneumatikou.

Druhy sněhových řetězů

Nejlevnější variantou kovových řetězů jsou žebříčkové řetězy. Tyto řetězy mají jednoduchou stopu a jednotlivé příčky řetězové sítě vedou přes šířku pneumatiky. Dopínají se pomocí háčků, mají jednoduchou konstrukci a většinou jsou vyrobeny z nekvalitní oceli. Účinnost těchto řetězů není velká, jejich nasazení v těžších terénech se nedoporučuje. Jedinou výhodou je jejich nízká cena pohybující se u nejlevnějších modelů kolem 400 Kč.Lepší variantou jsou řetězy s H nebo X stopou, které mají lepší záběr a jejich řetězová síť pokrývá větší část pneumatiky než u žebříčkových řetězů. Vylepšeno je i dopínání řetězu pomocí háčků přes jednoduchou kladku, zabezpečující pevnější uchycení řetězu ke kolu. Řetězy s H a X stopou mají většinou na článcích řetězu hrany zajišťující lepší záběr. Tyto řetězy již mohou být používány v náročnějších podmínkách. Cena kvalitnějších značkových řetězů se pohybuje od 1000 Kč.

Nejlepší řetězy se špičkovým zpracováním a hustým pokrytím celého běhounu pneumatiky jsou šikmostopé řetězy. Jak z názvu vyplývá, řetězová síť je přes běhoun natažena na šikmo a jednotlivé řetězy jsou propojeny ještě jedním šikmo ubíhajícím řetězem, což zajišťuje vysoký záběr šikmostopých řetězů a kratší brzdnou dráhu vozidla. Šikmostopé sněhové řetězy bývají vyrobeny pro oboustranné používání a ve většině případů jsou články těchto řetězů čtyřhranné, čímž články řetězu do sebe dobře zapadají a řetěz se při záběru a brždění nepřekrucuje. Napínání řetězů bývá většinou řešeno jednou ráčnou umožňující pohodlné a pevné dotažení řetězů ke kolu.

Ceny šikmostopých sněhových řetězů se pohybují od 1500 Kč výše. Jako nouzové řešení můžeme použít takzvané tekuté řetězy, kde kovový řetěz je nahrazen chemickou sloučeninou v tubě, která po nastříkání na běhoun pneumatiky ztvrdne. Jízdou po asfaltu se tyto řetězy odstraní.

Síla článků sněhových řetězů

Spolu s tvarem sítě řetězů a jejich dobrým zajištěním na kole je určujícím stupněm funkčnosti sněhových řetězů i síla jejich článků. Tu vybereme nejdříve podle hmotnosti nebo typu vozu. U osobních automobilů jsou nejčastěji používány řetězy s články od 9 mm do 12 mm. Pro vozy typu off-road nebo lehké dodávky sáhneme v nabídce pro řetězy s články silnými od 12 mm do 16 mm. Při rozhodování se, jakou sílu článků v dané kategorii zvolit, zohledníme zejména náročnost terénu, ve kterém budeme sněhové řetězy provozovat. Pro jízdu na horách, po lesních nebo neupravených cestách volíme vždy masivní řetězy s kvalitním zajištěním.

Při výběru síly článků sněhových řetězů však nesmíme zapomenout na velikost prostoru mezi pneumatikou a podběhem našeho vozu. Tento prostor zkusíme změřit i při plně vytočeném kole. Výrobci vozidel omezují u některých svých modelů použitelnost sněhových řetězů, například na řetězy se sílou článků do 10mm.

Způsoby upínání sněhových řetězů

Jak jsme již uvedli, máme více typů sněhových řetězů a stejně tak i více způsobů jejich upínání na pneumatiku. Nejvíce práce budeme mít se sněhovými řetězy využívající k upevnění ocelový kord na vnitřní straně pneumatiky. Nejprve musíme sněhový řetěz protáhnout za pneumatikou, zapneme oplastovaný ocelový kord, řetězovou síť přetáhneme přes běhoun pneumatiky na její vnější stranu, kde ji spojíme háčky a následně utáhneme gumovým napínákem a průvlečnou brzdou.

Po nasazení řetězu je zapotřebí popojet pět metrů a řetěz znova dotáhnout. Méně práce budeme jistě mít se sněhovými řetězy vybavenými napínací kladkou, která bývá použita u kvalitnějších řetězů. Kladkou dotáhneme lanko, řetěz se utáhne a zajistí. V průběhu jízdy jsou řetězy kladkou stále dotahovány a nemusíme tady zastavovat ke kontrole řetězů. Nejvyšší řady sněhových řetězů jsou vybaveny automatickým dopínáním. Tyto používají adaptér v nejčastěji podobě disku, který je uchycen na šroubech kola. K tomuto adaptéru se připojuje unášeč s namontovanou řetězovou sítí. Jedná se o nejkomfortnější způsob nasazovaní sněhových řetězů, jelikož při manipulaci s nimi nemusí řidič sahat na pneumatiku.

Základní pravidla a rady pro provoz sněhových řetězů

Řetězy vždy nasazujeme na hnací nápravu, pokud máme vůz s pohonem všech čtyř kol, je doporučeno použít sněhové řetězy na všechna kola. Pokud nemáme řetězy s automatickým dopínáním, nesmíme zapomenout nasazené řetězy po několika ujetých metrech překontrolovat a dotáhnout. Řetězy musí být na kole vždy pevně dotažené.

Při jízdě se sněhovými řetězy nepřekračujeme rychlost 50km/hodinu. Jakmile sníh nepokrývá silnici, zastavíme na bezpečném místě a řetězy sundáme. Pokud je to možné, řetězy dobře osušíme. Řetězy neolejujeme, drobná koroze nesníží jejich kvalitu. Důležitá je kontrola opotřebení řetězů. Při více jak polovičním opotřebení některých článků řetězu hrozí jejich prasknutí.
© 2016 - Sněhové řetězy - nasazení, výběr, koupě, sundání - zimní výbava automobilu do hor. | Reklama zde |