Skladování pneumatik

Správným skladováním zimních nebo letních pneumatik zachováváme jejich dobré jízdní vlastnosti a zpomalujeme stárnutí pneumatik. Pneumatiky uskladněné v nevyhovujících podmínkách mění své fyzikální vlastnosti a mohou být tímto způsobem zcela znehodnoceny. Při zachování zásad správného skladování si pneumatiky podrží své vlastnosti nezměněné po dobu několika let. Projděme si tedy nyní tyto zásady postupně.

1. Poznačte si místo používání pneumatiky

Před sundáním pneumatik z vozu je dobré na pneumatikách poznačit místo jejich používání na podvozku, například LP - levá přední. Při nasazování pneumatik v následující sezóně prohodíte přední pneumatiky za zadní, čímž vyrovnáte jejich opotřebení.

2. Očištění pneumatik

Pneumatiky je zapotřebí po demontáži z vozu řádně omýt a odstranit hrubé nečistoty z dezénu pneumatiky, nejčastěji kamínky zaklíněné v drážkách. Následuje důkladné vysušení pneumatik a kol, čímž předcházíme vzniku koroze.

3. Skladování pneumatik s ráfkem a bez ráfku

Skladování pneumatik s ráfkem je odlišné od skladování pneumatik bez ráfku. Pneumatiky na ráfcích necháváme nahuštěny na tlak 100 kPa. Pneumatiky je možno zavěsit za ráfek nebo je naskládat naležato do sloupce. Ve sloupcích skladujeme maximálně čtyři kusy pneumatik na sobě a neměli by jsme zapomínat pneumatiky jednou za 3-4 týdny přerovnat - vrchní dolů a naopak, čímž zabráníme jejich deformaci. Pneumatiky na ráfku zásadně neskladujeme ve stoje.

Pneumatiky bez ráfků pro změnu neskladujeme ve sloupcích ani je nezavěšujeme. Nejlepší je jejich uskladnění ve stoje vedle sebe. Nikdy je nestavíme na hranu, což by mohlo způsobit jejich deformaci a následnou nestabilitu na voze. I tyto pneumatiky je zapotřebí ideálně jednou za měsíc pootočit.

Máte-li pneumatiky uskladněné v pneuservisu, je dobré se přesvědčit o jejich správném uskladnění. Většina pneuservisů nabízející uskladnění pneumatik využívá speciální stojany na pneumatiky.

4. Místo pro uskladnění pneumatik

Pneumatiky skladujeme na suchém, tmavém a chladnějším místě, kde teplota nepřesahuje 25°C a zároveň neklesá pod 0°C . Pneumatiky chráníme před přímým slunečním zářením a průvanem. Důležitá je také čistota skladovacích prostor, kde by pneumatiky neměli přijít do kontaktu s rozpouštědly, pohonnými hmotami, mazadly a chemikáliemi, které způsobují ztrátu elasticity pneumatik.

Také ozón má na pneumatiky škodlivý vliv, takže ve skladu by se neměli nacházet přístroje, které ho produkují, například elektrické přístroje s vysokým napětím, fluorescenční lampy, elektromotory a další spotřebiče, u kterých mohou při jejich provozu vznikat jiskry nebo elektrické výboje. Pneumatiky neskladujeme na místech, kde hlavně v letních měsících může teplota prudce stoupat, například na půdách nebo v plechových garážích.Volné skladování pneumatik na vzduchu, i když schovaných pod plachtou, výrobci nedoporučují.

5. Manipulace s pneumatikami

Pneumatiky neházíme ani nenecháváme padat z výšky větší než 1,5 metru. Neopatrnou a nešetrnou manipulací může dojít k poškození patky pláště, nejčastěji k jejímu nalomení, čímž je pneumatiky znehodnocena.

I když antioxidační přísady v pneumatikách proces stárnutí brzdí, špatné uskladnění pneumatik se výrazně podílí na jejich rychlejším stárnutí, projevujícím se například vznikem drobných trhlin na povrchu gumy. Pokud tedy na uskladnění pneumatik nemáte prostor, který by vyhovoval výše uvedeným parametrům, je lepší poohlídnout se po službách některého z pneuservisů, které nabízejí uložení samostatných pneumatik nebo i celých kol v prostorách s vhodnými podmínkami a většinou i speciálními stojany na skladování pneumatik.
© 2016 - skladování pneumatik | Reklama zde |